måndag 2 december 2013

Att tala och argumentera

Att tala och argumentera

Retorik

Vad är egentligen retorik? Jo, retoriken är läran om talekonsten. Det är en i antiken uppfunnen vetenskap om sättet att påverka med ord. Eftersom all dåtida masskommunikation skedde muntligt sysslar den framförallt med det talade ordet. Det är alltså viktigt att prata på ett genomtänkt sätt så att andra tror på det man säger. Det finns olika knep för att övertyga andra. Du kan försöka skapa förtroende hos din publik. Tänk till exempel på en bilförsäljare som på olika sätt försöker få dig lita på honom för att du ska köpa en bil. Du kan också tala till människors förnuft. Det innebär att du försöker undervisa och argumentera för det du pratar om och på så sätt övertyga andra om att du har rätt. Ett annat effektivt sätt är att använda människors känslor. Här gäller det att göra människor berörda och då göra sitt tal gripande.

Vad kännetecknar en god talare?

  1.         Ha ögonkontakt med publiken
  2.     Tala tydligt och inte för fort
  3.     Variera din röst: röststyrka, tempo, gester och mimik
  4.     Försök se avspänd och säker ut. Det blir du om du övar mycket innan du tala
  5.     Se till att du har mycket kunskap om det du talar om

Argumentation

Sverige har vi möjlighet att framhäva våra åsikter i både tal och skrift. När man framför sina åsikter använder man argument, det betyder ungefär förklaringar och bevis. Ofta har man en eller flera motståndare i en argumentation. Han eller hon använder motargument för att övertyga dig om att du har fel. När man ska framföra ett argumenterande tal eller skriva en argumenterande text behöver man tänka igenom vad man vill uppnå. Du tar ställning i en fråga och formulerar en huvudtanke, till exempel: jag tycker man ska ha betyg från årskurs tre. När huvudtanken är klar kommer ditt huvudargument, till exempel: om den svenska skolan inte ska bli sämst i världen behöver vi hårdare kontroller. Därefter måste du bestämma dig för tre andra argument som förklarar varför du tycker så här. Eftersom man i en argumentation möter motstånd måste man förbereda sig på motargument. Därför är det bra om du tänker efter vad för slags kritik du kan tänkas få på dina argument. På så vis är du förberedd och kan ge svar på tal. Du bör också ha en bra avslutning där du återkommer till din huvudfråga. Försök ha en fyndig avslutning som människor kommer ihåg, då blir din argumentation ihågkommen av andra.

Uppgift 1

För att göra er bekväma med argument och motargument ska ni försöka komma på minst tre argument och minst tre motargument i följande ämnen:
  1. *      Cafeterian bör sälja godis
  2. *      Dödsstraff borde införas i Sverige för svåra brott
  3. *      Det är bra med skoluniformer
  4. *      Det är fel att äta kött
  5. *      Man borde få rösta när man är 16 år, inte vid 18
  6. *      Dödshjälp borde tillåtas i Sverige
  7. *      Man borde få köpa alkohol vid 18 års ålder, inte vid 20
  8. *      Knark borde legaliseras i Sverige
  9. *      Skolan bör vara frivillig efter sjätte klass

Uppgift 2

Ni ska var och en skriva en argumenterande text (max 1 A4-sida). Ni väljer vilket ämne som ni vill argumentera för.
  1.     Börja med att skriva en rubrik, ex ”Jag tycker att…” och presentera ditt huvudargument.
  2.      Beskriv problemet och tala om varför det är viktigt.
  3.     Vilka argument har du för att det måste bli ändring av problemet? Minst tre argument.
  4.     Bemöt dina egna argument med motargument. T.ex. Det är viktigt att ha betyg från årskurs 3 eftersom barn och föräldrar då vet hur det går för barnen i skolan. (=ditt argument) Det finns vissa som menar att betyg från årskurs 3 ökar pressen på barnen så att de mår dåligt och presterar sämre. (=ett motargument) Då vill jag bara påpeka att alla undersökningar visar att barn som får betyg tidigt i skolan blir mer studiemotiverade. (=ditt svar på motargumentet)
  5.          Gör en effektfull avslutning där du återigen upprepar ditt problem och ditt huvudargument.
  6.          Lämna in för bedömning och respons till läraren

Uppgift 3

Nästa uppgift blir att formulera om din argumenterande text till ett argumenterande tal. Du ska hålla talet inför klassen. Skriv gärna ner vad du ska säga på små kort som du kan ha som stöd. Öva mycket så att du känner dig lugn och säker. Ditt tal ska vara ungefär 3 – 5 minuter långt.
*       Ha en effektfull inledning. Presentera ditt problem och huvudargument
*      Tala om vad du har för andra argument och bemöt dem med motargument

*      Gör en genomtänkt avslutning där du återigen beskriver ditt problem och huvudargument.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar