fredag 22 mars 2013

Finska språkets historia

Eftersom jag förstod att det var lite problem med att hitta information om finska språkets historia så har jag kopierat en text från nationalencylopedin. Jag hoppas att den ska hjälpa er.


finska, nationalspråk i Finland med totalt 5,2 miljoner modersmålstalare (2010). Av medborgarna i Finland har över 90 % (4,8 miljoner) finska som modersmål; av de övriga talar 5,5 % finlandssvenska. Utanför Finland talas finska som modersmål av större grupper i Sverige, USA, Ryska federationen, Canada, Tyskland, Storbritannien, Norge, Australien och Estland. I Sverige har finska officiell status som nationellt minoritetsspråk.
Under den tid då Finland utgjorde en del av det svenska väldet var svenska landets språk inom kultur och administration. När landet hade erövrats av Ryssland inleddes en kamp för det finska språkets rättigheter, som innebar krav på förbättringar av finskans ställning på bekostnad av svenskans. Finska språket blev en symbol för den finska nation som man ville bygga. Programmet formulerades i de välbekanta orden: "Svenskar kunna vi icke vara, ryssar vilja vi icke blifva, låtom oss vara finnar!". Många i den svenskspråkiga intelligentian bytte språk och kunde dessutom ändra sitt efternamn till ett finskt, ofta genom en översättning (t.ex. Forsman tillKoskinen). Under 1800-talets senare hälft uppstod skarpa motsättningar mellan fennomaner och svekomaner (finskhetsivrare respektive svenskhetsivrare). Finskan blev fullt likställd med svenskan i Finland först 1902; både finska och svenska är sedan 1919 Finlands officiella språk. Motsättningarna, som försvann vid tiden för andra världskriget, har i våra dagar återuppväckts då det på sina håll har höjts röster mot svenskans ställning i det finländska samhället.

Lektionerna innan lovet

Lovet närmar sig och jag förstår att ni inget hellre vill än att gå på ledighet. Men det är några dagar kvar.
De sista lektionerna innan lovet vill jag att ni färdigställer era presentationer och om möjligt även börjar skriva på er rapport. Men den muntliga redovisningen och att den blir bra och roliga att lyssna på är viktigare.

Kolla in under rubriken 9C ovan så ser ni schemat för de kommande veckorna och vad vi ska göra på lektionerna.

Ha ett trevligt lov!

måndag 18 mars 2013

Tips på länkar till 9C



  • Det är roligt om ni har med lite ljudillustrationer på språket så vi får höra hur det låter. Här är ett exempel på vart du kan hitta det. Hitta gärna något mer! Magiska skrinet på Sveriges radio

Minoritetsspråks uppgiften

Utskriftsvänlig version finns på Google Drive

Mål:

Under det här momentet ska vi arbeta med Sveriges fem nationella minoritetsspråk.

Varför gör vi det här?

Enligt läroplanen för svenska ska du lära dig om:
  •  Språkbruk genom tiderna. De nationella minoritetsspråken i Sverige och deras ställning i samhället.

Hur kommer vi dit?

  • *      Ni delas in i grupper, varje grupp ansvarar för ett av de nationella minoritetsspråken.
  • *      Ni redovisar muntligt inför klassen om ert språk
  • *      Tillsammans skriver ni en rapport om vad ni kommit fram till.
  • *      Rapporten ska vara en sammanfattning av er muntliga redovisning.


Bedömning:

När ni redovisat muntligt och lämnat in er rapport kommer jag sätta betyg utifrån följande punkter:
  1. 1.      Hur väl ni sökt och sammanställt relevant information
  2. 2.      Hur väl ni skrivit och strukturerat er text.
  3. 3.      Hur väl ni resonerar kring språkets historia och ställning i Sverige


Frågor att fundera på
Här är några områden som jag vill att ni tar upp i er rapport. Beroende på vilket språk ni undersöker så kommer ni att skriva olika långt kring de olika frågorna. Det är helt okej. Det viktiga är att den informationen som ni tar med är relevant för sammanhanget och för er diskussion.
  • Språkets historia

o   Ta reda på lite om språkets historia. Vilken språkstam tillhör det?
o   Vart har språket talats? Varför och hur blev det ett minoritetsspråk i Sverige?

  •  Berätta om språket.

o   Ge några exempel på hur språket låter. Kanske kan ni hitta några ljudklipp på internet.
o   Beskriv då gärna hur det skiljer sig ifrån svenskan eller liknar svenskan. 
  • Vad innebär det att ett språk är minoritetsspråk?

o   Vad ger det för rättigheter?
o   Finns det några problem?

  •   Språkets ställning i Sverige idag.

o   Hur många talar språket?
o   Kan du hitta någon myndighet vars hemsida finns på det språket?
o   Hur märker man att språket är ett minoritetsspråk idag?
o   Tror ni att språkets status som minoritetsspråk tas på allvar?

  •    Varför har Sverige fem minoritetsspråk?

o   Hur beslutades det och varför tycker man att det är viktigt?
o   Tycker ni att det är viktigt att ett språk får status av att vara minoritetsspråk? Motivera!

Ta hjälp av:

Språkrådet är en institution för språk och folkminne som arbetar mycket kring de nationella språkfrågorna. http://www.sprakradet.se/ Där kommer ni hitta mycket material och också en hel del länkar som leder er vidare.
Sveriges Radio här kan du hitta radio gjord för minoritetsspråken. Där finns sagor, ljud och texter på både svenska och de fem språken. Gå gärna in och lyssna: http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3129  eller Sök: Sveriges Radio magiska skrinet. 

Hej!


Välkomna hit! Här kommer jag att samla material, information och uppgifter. Allt som ni kan tänkas behöva i er undervisning. Det är inget tvång att läsa bloggen men jag tror att ni kommer tycka att ni har användning av den. 

Bland annat kommer jag lägga upp uppgifter som du kanske tappat bort, kanske är du sjuka och missat en lektion, då kommer det förhoppningsvis att finnas material här ifrån den eller information om vad du ska göra. 

Jag kommer också ge er en hel del extra information. Material till era arbeten men också extra material för den som vill fördjupa sig vidare i det vi håller på med. 

Det här är min första undervisningsblogg så vi får se hur det fungerar och vad du behöver få ut av den.

Vi ses!