onsdag 4 december 2013

En argumenterande text.

Ett exempel på en argumenterande text

Därför ska man inte ha betyg i grundskolan 

Grundskolan minns jag som en härlig tid i mitt liv. Vi var en bra och sammansvetsad klass, inte för stor och med rum för alla. På rasterna lekte vi tillsammans. Spelade landhockey, fotboll eller klättrade. När vi blev större så sprang vi runt skolan för att se hur många varv vi hann innan någon upptäckte att vi var på fel sida av byggnaden. Det brukade ta hela rasten.
Många säger att det är just rasterna som är det bästa med skolan, så var det inte för oss. Lektionerna var även de roliga, i de flesta fall, naturligtvis inte i alla. Vi arbetade mycket i grupp, fick mycket frihet men också mycket ansvar. I mellanstadiet hade vi magistern på skolan som alla andra elever var rädda för eftersom han var den man blev skickad till om man inte uppförde sig. Men vi var inte rädda.
Ju mer jag tänker på min tidiga skolgång desto mer övertygad blir jag om att vår positiva upplevelse av skolan berodde på avsaknaden av betygen. Vi hade tydliga mål att arbeta mot, det var inte det. Men vi värdesattes inte med varken bokstäver eller siffror. Vi tilläts vara barn som lekte och lärde i symbios. Vi betygsattes aldrig.
Och det är just det som är problemet med att vi idag fokuserar allt mer på betygen och kräver betyg längre ner i åldrarna. Redan innan barnen lämnat lågstadiet ska de veta vad deras kunskaper är värda. Därför menar jag att betygen borde tas bort helt från grundskolan (Huvudtanke) – utvecklingen är tydlig, trots ett större fokus på betygen så sjunker elevernas resultat och det är en utveckling som måste stoppas. (huvudargument)
 Betygssystemet ger inte rätt miljö för lärande, det skapar ökad stress för eleverna och det är ett ineffektivt system som inte främst tjänar eleverna utan mer gymnasieadministrationen. (3 stödargument) Låt mig förklara vad jag menar:

  1. Skolan handlar om att lära. Men för många är målet att få ett högt betyg viktigare än resan mot ett livslångtlärande. Det betyder att många lär in ytlig information, skriver det på ett prov för att dagarna eller timmarna efter helt glömma bort vad det var man lärde sig. Lärandet måste vara längre än så. Många undrar hur man då ska man veta hur det går för eleverna om de inte får betyg. Men frågan är om en bokstav på ett papper är det bästa sättet att ta reda på hur eleverna ligger till.  Istället borde man ännu mer än idag arbeta med utvecklingssamtal. För slapp lärarna att sätta betyg och göra bedömningar så skulle de få mer tid över för samtal med eleverna och större möjlighet att hjälpa dem och vi måste fråga oss varför går vi i skolan överhuvudtaget. Är det för att få kunskap eller för att få betyg?
  2. En annan aspekt är den ökade stressen i samhället.  Att sätta krav på eleverna att de redan när de är små måste prestera och att sedan också göra denna prestation så tydlig och dömande är dömt att skapa oro och stress. Dagligen träffar jag elever som inte har annat för ögonen än bokstaven som en lärare sätter på en bit papper. Istället för att fokusera på lektionerna, lärandet och kompisarna så kretsar tankarna kring betyget. Ett dåligt betyg blir ett misslyckande och vad ett dåligt betyg är beror ju på vem man frågar. Därför menar jag att betygen skapar en onödig stress och ett fokus bort från det viktiga. Därför måste vi fråga oss, vill vi stressa sönder människan redan i tidig ålder eller vill vi skapa rum för lärande?
  3. Mitt tredje och slutgiltiga argument mot betygen i grundskolan är att de egentligen bara fyller en funktion. Det som betygen just nu främst syftar till är att skapa en möjlighet för gymnasierna att göra ett urval och välja vilka elever som de vill ta emot. Här finns det anledning att besinna sig och fundera på om fyra år med betygsångest är värt vinsten av att få ett enkelt urvalssystem till gymnasiet. Jag tycker inte det. Istället kan man göra antagningsprov, strukturerade intervjuer, arbetsprov och se till tidigare erfarenheter. Det skulle ge fler möjligheten att följa sina drömmar. Det skulle också hindra många från att redan i sexan tappa sina drömmar för att de ”inte har betygen som räcker till” för att komma in på en utbildning fyra år senare. Vi måste fråga oss – vill vi ha ett enkelt verktyg för gymnasievalet eller vill vi ge eleverna en möjlighet att utvecklas så mycket de bara kan?

(Avslutning) 
För problemet med betyg är ju att alla inte passar in i den ganska fyrkantiga mall som betygssystemet bygger på. Det finns elever som är trekantiga klossar och som inte passar in det fyrkantiga hålet. Därför borde inte betygs delas ut i grundskolan. Vi behöver göra skolan mer rund mer anpassad efter alla elevers olika behov. Vi behöver en skola som bygger på lärande och inte på prestation. Vi behöver en skola som ger förutsättningar att orka igenom livet och vi behöver en skola med ett system som baserar sig på något mer än att bara vara en urvalsfunktion till gymnasiet.

Vi måste ge utrymme för ett lärande som skapar drömmar istället för att sätta en bokstav som kan krossa allt hopp. 

måndag 2 december 2013

Att tala och argumentera

Att tala och argumentera

Retorik

Vad är egentligen retorik? Jo, retoriken är läran om talekonsten. Det är en i antiken uppfunnen vetenskap om sättet att påverka med ord. Eftersom all dåtida masskommunikation skedde muntligt sysslar den framförallt med det talade ordet. Det är alltså viktigt att prata på ett genomtänkt sätt så att andra tror på det man säger. Det finns olika knep för att övertyga andra. Du kan försöka skapa förtroende hos din publik. Tänk till exempel på en bilförsäljare som på olika sätt försöker få dig lita på honom för att du ska köpa en bil. Du kan också tala till människors förnuft. Det innebär att du försöker undervisa och argumentera för det du pratar om och på så sätt övertyga andra om att du har rätt. Ett annat effektivt sätt är att använda människors känslor. Här gäller det att göra människor berörda och då göra sitt tal gripande.

Vad kännetecknar en god talare?

  1.         Ha ögonkontakt med publiken
  2.     Tala tydligt och inte för fort
  3.     Variera din röst: röststyrka, tempo, gester och mimik
  4.     Försök se avspänd och säker ut. Det blir du om du övar mycket innan du tala
  5.     Se till att du har mycket kunskap om det du talar om

Argumentation

Sverige har vi möjlighet att framhäva våra åsikter i både tal och skrift. När man framför sina åsikter använder man argument, det betyder ungefär förklaringar och bevis. Ofta har man en eller flera motståndare i en argumentation. Han eller hon använder motargument för att övertyga dig om att du har fel. När man ska framföra ett argumenterande tal eller skriva en argumenterande text behöver man tänka igenom vad man vill uppnå. Du tar ställning i en fråga och formulerar en huvudtanke, till exempel: jag tycker man ska ha betyg från årskurs tre. När huvudtanken är klar kommer ditt huvudargument, till exempel: om den svenska skolan inte ska bli sämst i världen behöver vi hårdare kontroller. Därefter måste du bestämma dig för tre andra argument som förklarar varför du tycker så här. Eftersom man i en argumentation möter motstånd måste man förbereda sig på motargument. Därför är det bra om du tänker efter vad för slags kritik du kan tänkas få på dina argument. På så vis är du förberedd och kan ge svar på tal. Du bör också ha en bra avslutning där du återkommer till din huvudfråga. Försök ha en fyndig avslutning som människor kommer ihåg, då blir din argumentation ihågkommen av andra.

Uppgift 1

För att göra er bekväma med argument och motargument ska ni försöka komma på minst tre argument och minst tre motargument i följande ämnen:
  1. *      Cafeterian bör sälja godis
  2. *      Dödsstraff borde införas i Sverige för svåra brott
  3. *      Det är bra med skoluniformer
  4. *      Det är fel att äta kött
  5. *      Man borde få rösta när man är 16 år, inte vid 18
  6. *      Dödshjälp borde tillåtas i Sverige
  7. *      Man borde få köpa alkohol vid 18 års ålder, inte vid 20
  8. *      Knark borde legaliseras i Sverige
  9. *      Skolan bör vara frivillig efter sjätte klass

Uppgift 2

Ni ska var och en skriva en argumenterande text (max 1 A4-sida). Ni väljer vilket ämne som ni vill argumentera för.
  1.     Börja med att skriva en rubrik, ex ”Jag tycker att…” och presentera ditt huvudargument.
  2.      Beskriv problemet och tala om varför det är viktigt.
  3.     Vilka argument har du för att det måste bli ändring av problemet? Minst tre argument.
  4.     Bemöt dina egna argument med motargument. T.ex. Det är viktigt att ha betyg från årskurs 3 eftersom barn och föräldrar då vet hur det går för barnen i skolan. (=ditt argument) Det finns vissa som menar att betyg från årskurs 3 ökar pressen på barnen så att de mår dåligt och presterar sämre. (=ett motargument) Då vill jag bara påpeka att alla undersökningar visar att barn som får betyg tidigt i skolan blir mer studiemotiverade. (=ditt svar på motargumentet)
  5.          Gör en effektfull avslutning där du återigen upprepar ditt problem och ditt huvudargument.
  6.          Lämna in för bedömning och respons till läraren

Uppgift 3

Nästa uppgift blir att formulera om din argumenterande text till ett argumenterande tal. Du ska hålla talet inför klassen. Skriv gärna ner vad du ska säga på små kort som du kan ha som stöd. Öva mycket så att du känner dig lugn och säker. Ditt tal ska vara ungefär 3 – 5 minuter långt.
*       Ha en effektfull inledning. Presentera ditt problem och huvudargument
*      Tala om vad du har för andra argument och bemöt dem med motargument

*      Gör en genomtänkt avslutning där du återigen beskriver ditt problem och huvudargument.